Am ales să îmi fac proiectul la OJCA Cluj contra sumei de 500 RON, deşi aveam oferte mai ieftine la negru. Am ales OJCA pentru că ei sunt cei mai în măsură să știe cum se face un proiect pe Măsura 141 și pentru că am nimerit peste un colsuntant care si-a dat interesul (doamna Hicea Silvia).
În continuare găsiți lista documentelor de care am avut nevoie pentru întocmirea Proiectului și a Cererii de finaţare pe Măsura 141 (sesiunea 15 aprilie - 14 mai 2010):
1. Declaraţie pe proprie răspundere a solicitantului, prin care se angajează să se autorizeze. Modelul acestei declarţii e ataşat ca anexă la ghidul solicitantului pe Măsura 141. Cei mai mulţi solicitanţi aleg să devina Persoana Fizică Autorizată (PFA). Nu este necesar să te autorizezi doar după ce ştii sigur că ai primit sprijinul. E necesară autorizarea fiindcă e singura modalitate ca banii să poată fi viraţi într-un cont.
2. Planul de afaceri: la OJCA Cluj costă 500RON
3. Extras din registrul agricol + Copie după prima pagina a Registrului Agricol cu ştampila primăriei şi menţiunea "Conform cu originalul" Sunt necesare pentru a demonstra care sunt membri gospodăriei din care solicitantul face parte (doar un singur membru poate depune Cerere de finanţare), terenul deţinut sau luat în arendă, animalele deţinute şi culturile de pe aceste terenuri. În cazul meu meu a fost necesar să aduc un extras de la Dej unde am domiciliul şi alţi membri ai familiei deţin terenuri, precum şi un extras de la Bobâlna, unde eu am arendat terenul pe care ţin albinele.
4. Copie după Contractul de arendare al terenului sau Tabel centralizator de la primăria unde e înregistrat contractul de arendare. Contractul trebuie să fie pe 5 ani şi să fi început din 2009. Probabil ultima cerinţă e necesară pentru că sesiunea de toamnă 2009 pentru depunere proiectelor nu a mai avut loc. Oricum e ciudat şi mi se pare o cerinţă făcută să-ţi pună beţe în roate. Din fericire eu am început din august 2009 să mă interesez pentru proiect şi terenul îl am arendat de atunci.
5. Copii după titlurile de proprietate ale pământurilor deţinute de alţi membri ai gospodăriei.
Extras din Registrul Fermelor (APIA) + Print screen cu ştampila instituţiei. Extrasul e o adeverinţă din care rezultă că persoana căreia i-a fost eliberată nu a mai beneficiat de Măsura 141. Print screen-ul e chiar un print screen din programul pe care îl folosesc acolo. Din el rezultă că nu apari în program. Am aflat azi că aceste acte trebuie luate pentru fiecare membru a gospodăriei, pentru ca să poată fi verificat faptul că eşti unicul membru al familiei care accesează Măsura 141.
6. Extras din Registrul Exploataţiei emis de DSVSA sau adeverinţă de la medicul veterinar. Acum o săptămână am aflat că adeverinţa de la medicul veterinar nu mai e suficientă ci trebuie neapărat de la DSV. Pentru adeverinţă de la Direcţia Sanitar Veterinară (DSV) Cluj ai nevoie de:
- Adeverinţă de la primărie din care să rezulte că ai stupi în Registrul lor agricol
- Carnet stupina. Se cumpără de la Asociaţia Crescătorilor de Albine din Romania, mai precis de la magazinul Apicola. Costă 10 RON, parcă.
- Carnet de sănătate de la doctorul veterinar.
- Copie dupa BI/CI
- Buletin de analiză - nosemoză şi varroză. Doctorul veterinat trebuie să trimită probă de albine vii şi fagure cu puiet. Analiza costă în jur de 20 RON.
7. Adeverinţă de la primăria unde sunt înregistrate albinele. Trebuie să apară numărul de stupi, tarlaua, parcela şi denumirea locului pe care e vatra stupinei.
8. Certificat de producator ştampilat pe 2009 şi 2010
9. Adeverinţă de la Asociaţia Crescătorilor de Albine din Romania care să ateste că solicitantul e înscris in asociaţie. Asta nu e necesar, dar câştigi ceva puncte în plus la dosar.
10. Copia actului de identitate
11. Declaraţie pe proprie răspundere a solicitantului privind realizarea activităţilor din Planul de afaceri
12. Declaraţie pe proprie Răspundere a solicitantului privind formarea profesională. Va trebuie să faci un curs de formare prin Masura 111, cândva în primii 3 ani dupa aprobarea proiectului.
13. Declaraţie pe propria răspundere a solicitantului că nu deţine în proprietate/
folosinţă alte terenuri, animale, familii de albine, etc, în afară celor declarate în Planul
de afaceri, si nu a mai depus altă solicitare pentru obţinerea sprijinului în cadrul
măsurii 141
14. Calculul numărului de UDE pentru anul trei
Există birocrație, iar timpul, banii și nervii investiți pot fi luați în considerare, însă fondurile pot fi accesate. Din păcate o parte dintre fondurile europene acordate Romaniei an de an, nu sunt folosite din cauza neinformării populației. De aceea cred că ar trebui să ne dăm un pic mai mult interes pentru a le consuma, iar dacă informarea făcută de stat nu e suficientă, putem să ne ajutăm între noi.
Opinii la Fonduri Europene pe Măsura 141 - Acte necesare
Principalele neajunsuri sunt:
Problema 1. Nu exista o documentatie clara de unde sa reiasa actele ce trebuie anexate la proiect si institutiile de unde pot fi obtinute acestea. Consultantii de la OJCA nu sunt indeajuns de informati.
Problema 2. Primariile nu stiu exact formatul in care trebuie sa elibereze adeverintele necesare. Invata si ele dupa un timp, de la cei care vin sa le ceara, pe cand ar trebui de fapt sa stie asta in prealabil.
Problema 3. Cei de la MADR nu au personalul necesar pentru a procesa un numar atat de mare de proiecte prost pregatite din cauza primelor doau probleme. Ai impresia ca nici ei nu inteleg de ce se cer anumite chestii si atunci fac totul mot a mot.
Totul e conceput dupa ideea: daca vrei banii acestea, atunci umileste-te, dispera, ingroapa-te sub hartogarie, fa de mai multe ori acelasi lucru din cauza incompetentei altora, pentru ca TIMPUL TAU NU CONTEAZA. Ce e mai dureros insa, e ca toate acestea le facem pentru o suma pe care probabil un somer dintr-o tara dezvoltata o primeste din oficiu, in fiecare luna
Insa are dreptate cu impresia ca acest ajutor nu e un ajutor consistent, si s-ar putea sa nu ne prea alegem cu mare lucru - asta daca o sa-l primim si nu o sa pierdem tot ce am investit pana acum in proiect fara a recupera nimic.
Eu am incercat fiindca e dreptul meu si fiecare trebuie sa lupte pentru drepturile sale. E necesar sa luptam pentru drepturile noastre daca vrem o schimbare in bine.
Adela
Ştiţi cumva dacă se mai pot depunde dosare în acest an?
Mulţumesc,
Cătălin
Cel mai sigur mod de a afla e sa suni la OJCA in judetul tau.
Suntem interesati de experienta ta dupa acordarea fondului. Daca mai treci pe aci, si esti dispus sa ne impartasesti din experienta ta, te rog sa ma contactezi. Hai sa pregatim impreuna un articol in care sa pregatim un pic oamenii carora li s-a acordat fondul, sa nu ajunga sa afle ceea ce trebuie sa faca de la garda financiara.
Codul CAEN 0149 nu se impoziteaza - la finante la Dej (jud Cluj) unde mi-am inregistrat eu Intreprinderea Individuala (la fel e si pt PFA), stiau asta. Legat de sanatate, somaj, si fond de pensii când ești de fapt si angajat nu pot sa-ti spun nimic - mi se pare si mie o aberație, dar încă nu știu clar dacă suntem obligați sau nu a plăti.
Mi-ar place să ținem legătura. Îmi scrii te rog un mail la mihai.ionut.rus@gmail.com ca să ne cunoaștem.
parerea mea este munca si bani cheltuiti in zadar.
Vad ca va loviti de aceleasi probleme si indoieli de care m-am lovit si eu: prea mult se tine cont de forma la verificarea proiectelelor cand important e continutul, cei care trebuie sa ne dea adeverinte nu stiu cum sa le scrie, si altele.
O sa incerc sa va ajut cu monstre din proiectul meu, iar cand o sa stiu mai multe despre contabilitate si taxe, si cu asta. Momentan vreau sa trec blogul pe adresa lui de drept: www.stuparul.ro si sunt prins cu asta. Daca aveti intrebari specifice legate de acte si modele de proiect, va rog sa-mi trimite-ti un mail la adresa de pe site. Asta pana o sa am timp sa postez totul pe blog.
Saptamana aceasta am semnat cererea de finantare la APDRP - ultima tura de birocratie inainte de primirea primei transe. Mai am de asteptat max 90 zile pana o sa intre banii in cont.
Deci am trecut prin toate etapele proiectului si astept banii. Am bajbait si eu mult, am intrebat in stanga si in dreapta. Cel mai mult m-a ajutat consultanta de la OJCA la care am hotarat intr-un final sa-mi fac proiectul si s-a ocupat ea de cele mai multe probleme de forma si mi-a spus cum trebuie sa arate adeverintele pe care a trebuit sa le aduc. De aceea, mai ales daca sunteti la primul proiect, va sfatuiesc sa apelati OJCA (Oficiul Judetean de Consultanta) pentru a scapa de multe batai de cap. Costa 500RON.
Multa bafta!
Da, banii trebuie luati si trebuie sa ne ajutam noi stuparii intre noi caci altfel nu ne ajuta nimeni.
As vrea sa va intreb, daca stupii si domiciliul personal sunt in judete diferite, as putea face toata documentatia ptr. 141 in judetul de domiciliu, sau este obligatoriu in judetul unde am stupii?? ...si inca ceva , daca se poate.. nu am inteles bine, unde trebuie sa ma inscriu daca vreau sa mi se deconteze cheltuielile facute pentru achizitionarea de faguri artificiali, lazi ptr. albine, medicamente etc. ..(am doar 10 stupi deocamdata), va multumesc !!!ovidiu
Cred că te referi la Asociaţia Apicultorilor care are magazine de reprezentanţă prin mai multe oraşe. Trebuie să cauţi magazinul Apicola cel mai apropiat de tine şi să întrebi cum poţi deveni membru. Nu mai ştiu cât costă înscrierea, dar taxa anuală e de 1RON per stup. Plătind asta, câştigi dreptul de a schimba ceară pe foi de ceară (dai 1kg ceară şi 5RON şi primeşti 1kg de foi (sau 900g - nu mai ţin minte)). Alte decontări nu se prea fac. Era la un moment dat vorba că se dau medicamente pentru albine sau ceva de genul, dar nu ştiu prea multe. În afară de schimbul de ceară, şi câteva puncte la proiectul pe Masura 141, Asociaţia Apicultorilor, nu m-a ajutat cu altceva, cel puţin pe mine. În schimb eu am dat ceva bănuţi în fiecare an. Mă mai duc prin magazin şi mă uit la produse, dar sunt de proastă calitate şi mai scumpe decât cele pe care le găseşti pe Internet.
CE A APROBAT PROGRAMUL NATIONAL APICOL PENTRU PERIOADA 2011-2013
PROGRAM APICOL. Comisia Europeana a aprobat Programul de imbunatatire a productiei si comercializarii produselor apicole prezentat de Romania in temeiul Regulamentului (CE) nr. 1234/2007 al Consiliului si de stabilire a contributiei Uniunii la acest program. Actiunile aprobate in Programul national apicol pentru perioada 2011-2013 pentru care se acorda ajutor financiar sunt: tiparirea si multiplicarea Ghidului de bune practici pentru apicultura si a materialelor informative; achizitia de medicamente, produse biologice si suplimente nutritive folosite in tratarea varoozei in apicultura conventionala si in apicultura ecologica, achizitia de matci, roi la pachet, roi pe faguri si familii de albine pentru refacerea septelului apicol, realizarea si implementarea Programului National de Management al Resurselor Melifere (PNMR) de origine silvica si al culturilor entomofile sub aspectul eficientizarii stuparitului pastoral din Romania, achizitia de stupi in vederea reformarii stupilor uzati deplasati in pastoral si efectuarea analizelor fizico-chimice ale mierii care atesta calitatea acesteia.
Actiunile din Programul National Apicol sunt finantate de Comisia Europeana in proportie de pana la 50% din cheltuielile efectuate de Romania pentru fiecare actiune accesata, excluzand TVA. Contributiile aprobate sunt: pentru anul 2011 (3.473.395 euro-contributie comunitara si 14.701.144 lei - contributie nationala), pentru anul 2012 (3.462.218 euro - contributie comunitara si 14.653.837 lei - contributie nationala) si pentru anul 2013 (3.446.343 euro - contributie comunitara si 14.586.646 lei - contributie nationala).
Contributia Uniunii Europene la Programul de imbunatatire a productiei si comercializarii produselor apicole este aprobata prin Decizia Comisiei din 14.09.2010, iar cursul euro este stabilit de Banca Central Europeana la data de 29.12.2009 la valoarea de 4,2325 lei, conform art.11 al Regulamentului (CE) nr 1913/2006 al Comisiei privind normele de aplicare a regimului agromonetar pentru moneda euro in sectorul agricol si modificarea unor regulamente.
Beneficiarii Programului national apicol sunt apicultori, persoane fizice sau juridice, persoane fizice autorizate organizate in asociatii de crescatori de albine, federatii, uniuni apicole, cooperative agricole sau grupuri de producatori recunoscute, conform legislatiei in vigoare. Pentru implementarea actiunilor prevazute in Programul national apicol pentru perioada 2011 - 2013, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale va elabora o hotarare de Guvern, pana la finalul acestui an.
Mult succes dragi apicultori si miscati-va repede cu formularele ca astia se razgandesc de la o zi la alta.Mergeti la filialele ACA din fiecare judet si veti gasi informatiile corespunzatoare .PS :Sfat sa nu intrati fara pachetul de cafea !Traim in Romania !Si trebuie sa ne adaptam !
2. se poate beneficia de masura 111 adica de pregatirea gratuita finantata de UE?
Felicitari gazdei !
Mergi la consultanta agricola si cu siguranta vei gasi pe cineva care sa te ajute .Ei stiu cel mai bine ce acte sunt necesare pt ca se fac tot felul de modificari de la o sesiune la alta ! Mult succes !PS daca ai mai putini stupi nici o probleme faci inmultire artificiala si ajungi la nr cdt e sa te mobilizezi de acum si sa incepi stimularea ca sa ai de unde sa divizezi .Anul trecut am iesit cu 9 din iarna si pana in iunie cand au venit in control aveam deja 25 .Se poate si asa crede-ma dar cu eforturi f mari !Spor la treaba !
Niște precizări:
1. Pentru a putea intocmi proiect pe Masura 141, ferma ta trebuie să aibă minimum 2 UDE (Unități de dimensiune economica). Un stup valorează 0.083 UDE. Dacă ferma se compune doar din stupi, ai nevoie de 25 * 0.083 = 2.075 UDE.
2.Cursuri de apicultură nu mai e nevoie să faci de anul trecut încoace. Nu aduc puncte(citește ghidul la Criteriile de selecție a proiectului) si nu sunt necesare la deschiderea firmei , căci se poate înființa PFA dfoar cu Certificatul de producator.
2De masura 111 vei avea parte deabia dupa ce-ti vei primii banii Adica in urmatorii 3 ani esti obligat sa faci cursurile respective pt ca altfel daca nu te scolesti nu stii sa-ti administrezi firma si nu mai primesti bani in urmatorii 2 ani Referitor la asta parerea mea e ca sunt f multi bani de cheltuit si trebuiesc justificati asa ca se mai absorb niste fonduri...
pentru sfaturile si incurajerile tale, si iti voi spune daca voi izbuti (sper) ca sa te bucuri impreuna cu mine...Dar pana atunci e drum lung, si trebuie sa incep numaidecat.. Dc. o sa intampin obstacole o sa fac iar apel la bunatatea ta pt a iesi din ele...Numai bine!
n-am mai trecut de mult pe aici pt ca am inceput sa strang la acte.Am copiat registrul Agricol si trebuie sa-l duc la consultanta. Mi-am facut si certificat de producator; urmeaza sa iau medicul veterinar sa-l aduc la stupina pentru a lua probele, numai ca astea trebuie duse pana in ora 11 de dimineata si sunt ocupat cu servicul de dimineata...Ce te asi ruga daca se poate...Asi avea niste intrebari mai discrete in legatura cu unele aspecte de cea ce tine acte si asi vrea sa vb. la telefon sau pe mail....Telefonul meu este 0764854628 ;mailul: mihai_cvi@yahoo.com...Numai bine.
Adeverintele au in general valabilitate o luna, deci ar trebui sa le scoti cu max o luna inainte de depunerea dosarului.
APIA – Agenția de Plăți si Intervenție în Agricultură te are în baza de date dupa ce accesezi fonduri europene sau de la stat. Cum tu nu ai mai accesat încă nimic, de acolo vei lua doar o adeverință (print-screen dintr-un program de-al lor) în care va spune că nu ești înregistrat. Din acest moment toate datele de care vor avea nevoie sunt luate din Registrul Agricol de unde trebuie să aduci niște adeverințe. Actele de la APIA au fost introduse doar ca cei care deja sunt înscriși la APIA să fie în concordanță cu Registrul Agricol.
Din păcate chiar dacă nu mai ai de-a face cu APIA, adeverințele de la Registrul Agricol trebuie sa fie de anul trecut, dacă sesiunea e pana in 31 mai a anului curent. După cum arată calendarul sesiunilor pe anul 2011 http://www.madr.ro/pages/dezvoltare_rurala/calendar-sesiuni-2011-pndr-revizuit.pdf toate documentele de la Registrul Agricol se vor referi la anul 2011.
Atenționarea ta referitoare la Masura 112 (Instalarea tinerilor fermieri) este foarte bună. Dacă faci 141 nu mai poți face 112. Însa trebuie să ținem cont ca la 112 dimensiunea minimă a fermei pe care o ai sau trebuie să o faci (si o faci pe banii tai mai intâi și apoi primești fondurile) este de 6 UDE = 73 stupi.
Masura 121 (Modernizarea exploatațiilor agricole) e și cu contribuție din partea celui care accesează, iar această contribuție ajunge la 25% – 60% din proiect in funcție de anumite condiții pe care le îndeplinești.
Mai trageam cu urechea si ce se vorbea si cu alti cetateni care doreau acelasi lucru si discutau cu alti consultanti, dar sa stiti ca nu toti au o viziune optimista sau incurajatoare pentru oameni, mai mult ii descurajaza cu expresii de genul : ,,ai grija baiete ca nu e de joaca , esti inregistrat la fisc, fiscu o sa fie pe tine cu impozitele etc. deci tine mult si de ambitia fiecaruia..Si nu uitati micile atentii, cum s.a mai specificat pe acest blog!!
Înțeleg nevoia de a da atenții celor din funcții publice pentru a-i face mai binevoitori și a ne da explicațiile de care avem nevoie. Însă făcând asta perpetuăm atitudinea de inferioritate și frică înrădăcinată greșit, dar adânc în sufletul românului când vine vorba de relațiile cu instituțiile statului. Această atitudine nu există în țările dezvoltate și până românul nu v-a prinde încredere în el însuși, schimbări mari nu vom vedea. Eu vă încurajez să vă cereți măcar din când în când drepturile fără acea ciocolată sau ce o fi ea, ci pur și simplu cu hotărâre calm și siguranță. Însă pentru asta trebuie să ne informăm mai bine despre drepturile noastre și să fim în cunoștiință de cauză atunci când cerem ceva.
Acest blog susține această atitudine. Prin informțiile despre fonduri și discuțiile publicate aici, doresc să dăm încredere oricărui stupar sau viitor stupar că poate accesa fonduri europene. Prin articolele de specialitate apicolă deja publicate și comentate mereu de către voi, precum și prin cele ce vor să vină, doresc să dăm stuparului eficiență în dezvoltarea și managementul propriei stupine.
LA MAI BINE! și LA MAI MULT CURAJ ȘI INCREDERE!
Dacă eu am reușit fără nicio ciocolată sau cunoștiință, și voi puteți reuși!
Am înțeles idea voastra, dar probabil nu înțeleg pe deplin contextul în care ați aplicat-o, ca sa pot fi pe deplin de acord. Haideti mai bine sa continuam discutia despre masura 141 ca să nu ne îndepartăm prea tare de la subiect.
Ma tot gandesc , insa, sa am grija sa incep la timp a-mi strange actele necesare.. sa nu ma trezesc prea tarziu, ca doamna de la consultanta agricola zicea ca incepand din aprilie sa-mi scot Certificatul de Producator, dar nu stiu la medicul veterinar cand sa merg sa.mi inscriu stupii : mai innainte cu cateva luni sau atunci cu o luna innainte cant trebuie sa iau de la medic adeverinta aceea ??.. iar in lista cu actele pe care trebuie sa le aduc nu se specifica nimic de cursul de apicultor, deci inseamna ca nu e nevoie !! poate ma mai poti ajuta putin Mihai ??ms
Eu am trecut pe certificatul de producator 25 stupi si o productie de 300 kg miere din care 50kg pt consum propriu și 250kg pentru comercializare. Însă ținand cont ca anul trecut a fost foarte rau, am produs mult mai putin. Poți trece o producție de între 200 si 300 kg pentru 25 stupi. Dacă l-as face eu acum as trece mai putin de cele 300kg pe care le-am trecut. În funcție de această producție se v-a masura in anul 3 daca ai crescut cu 20% (parca atat trebie sa cresti productia). Însa acest lucru nu e ingrijorator, caci daca cresti numarul de stupi cu 200% cum ti se cere, producția v-a crește garantat.
As vrea sa ma apuc si eu de apicultura si daca tot exista posibilitatea sa accesez si bani europeni de ce nu. Am si eu cateva intrebari daca inca nu am stupina (intentionez sa fac achizitiile in primavara pt ca sunt incepator) ma pot inscrie la ascociatia apicultorilor inca de acum astfel incat in primavara sa am cele 6 luni vechime? Alta intrebare ar fi daca sunt necesare facturi pentru a domonstra ca au fost cheltuiti cel putin 1500 euro (suma care se primeste de la UE in primul an) intreb pt ca intentionez sa imi construiesc singur stupii iar albinele le voi lua de la un prieten stupar care nu are nici o treaba cu legea si nu va putea emite factura. Si inca ceva am un pfa in standby cu domeniu de activitate "intermedieri in comertul cu produse diverse" credeti ca mi-as putea schimba doar domeniul de activitate pentru a nu imi face alt pfa. Si un ultim lucru ca am auzit destule povesti poate sa imi spuna cineva pe bune ce cantitate medie aproximativa de miere produce o familie de albine intr-un sezon, stationar si pastoral.
Multumesc
112 - ai nevoie de vreo 70 stupi (nu mai stiu acum cat e exact - poate ma corecteaza cineva care știe) - intre 10.000 si 40.000 euro in doua transe (cine si-a facut mai recent 112 va rog sa ma corectati).
Pentru informatii clare despre masuri si cand se deschid sesiunile cel mai bine studiati pe www.madr.ro Multa bafta!
Pentru mai multe detalii verifica ghidul solicitantului : http://www.madr.ro/pages/page.php?self=03&sub=0302&art=030202&var=030202
eu vreau sa aplic pentru 141 si vreau sa cumpar stupii in primavara . tre sa ma inscriu de acum?
Va multumesc!
Am si eu cateva intrebari legate de accesarea fondurilor europene
Familia mea are un nr.de 26 de stupi de albine .
Am varsta de 26 de ani ,traiesc impreuna cu parinti la sat dar ei au contractul de proprietate pe locuinta . locuinta care se afla in judetul Hunedoara oras Călan (care din cate stiu e declarata zona defavorizata ) . Am apsolvit o scoala profesionala si nu am cel putin deocamdata nici un curs de apicultura. Problema e ca in aceasta zona salarile sunt mici si nu prea am resurse finaciare semnificative.
1 Vreau sa stiu ce nr. minim de stupi este necesar
pt. a putea accesa aceste fonduri tinand cont ca din cate am inteles valoarea UDE sa modificat.
2 Cat ma costa infintarea unui PFA tinad cont ca trebuie sa imi fac si o declaratie de comodat
3 Cam ce fonduri as putea sa accesez in momentul de fata sau cam cat de mare ar trebui sa fie aproximativ investitia ca sa pot accesa fonduri.
4 Cat ma costa actele necesare acesari acestor fonduri. Si cam care este valoarea fondurilor pe care as putea sa le accesez.
Va multumesc si sper ca nu v-am plictisit cu cerintele mele :D
2. Aprox 300 ron
3. Masura 141 http://www.madr.ro/pages/page.php?self=03&sub=0302&art=030202&var=030202
4. Pe mine m-au costat 500 ron proiectul in 2010. Acum am auzit ca se face si gratis.
M-ar interesa sa ma apuc si eu de apicultura, insa nu stiu exact ce pasi trebuie sa urmez. Detin teren de cca 2 hectare, deci as avea unde sa incep, doar ca, din cate am vazut trebuiesc foarte multe acte. Eu am pfa din 2009. De asemenea, am citit pe undeva, nu imi aduc aminte unde exact, despre fondurile UE. Pot fi accesate daca nu detin niciun stup?
Va rog frumos sa imi raspundeti pentru ca vreau sa ma apuc de aceasta indeletnicire cat mai curand. Si v-as mai ruga sa ma informati cam pana unde se ridica costurile infiintari.
Va multumesc mult.
O zi placuta,
Georgiana
Din cei ce s-au luptat cu minunata noastră birocrație romanească și au ieșit învingători as dori dacă ma poate informa vreunul dintre binevoitori care au accesat masura 141 pentru activitati apicole in valoare 1500e/an ,urmatoarele amanunte:in urma infiintari PFA cu activitati apicole ce suma a fost necesara pentru infiintarea sa si ce are lunar si anual de platit pentru acest PFA si in final, in opinia voastra, daca merita accesat acest fond in raport cu cheltuielile ce se ocazioneaza anual!
Multumesc pentru bunavointa !
Pe mine m-a costat in jur de 1000 RON ca sa accesez fondurile pe masura 141 si mi-am scos "investitia" in primul an cand am luat cei 1500 euro.
Parerea mea e ca merita. Daca aveti mai multi stupi sau intentionati sa va extindeti in viitorul apropiat - cititi si despre masura 112 - acolo sunt si mai multi bani in joc si puteti face o treaba serioasa. La nivel de incepator e foarte ok si masura 141.
As dori daca puteti sa-mi spuneti diferenta dintre masura 141 si mas 112.
Eu am 5 stupi si as vrea sa beneficiez de una din cele 2 masuri.
Astept raspuns!
Multumesc pentru bunavointa dumneavoastra!
olariu_razvan@ymail.com
Trimiteti-mi un proiect sa vad despre ce e vorba!
cel mult 10 ari , e deja prea mult
trebuie sa ai spatiul necesar unde in 5 ani sa aplasezi circa 90 familii de albine
la declararea nr de stupi la primarie iti cere provenienta lor?
Am citit o parte din comentariile voastre si observ ca aveti destule cunostinte in domeniu.
Spuneti-mi va rog care sunt principalele documente de care am nevoie pentru a accesa fonduri europene? Eu i-mi doresc sa formez anul viitor o stupina de aprox. 30 de stupi undeva la tara. Multumesc anticipat! Aurel.
in bh
Multumesc
principalul motiv pentru care il inchid este pentru ca va trebui sa ma mut din toamna in alt oras pentru un loc de munca iar ferma va deveni o productie mica pentru familie si cunostinte.